ADHD of ADD en rijles

Concentratie en structuur zijn bij het autorijden er belangrijk. Ook is het erg belangrijk om tijdens het rijden een plan te maken, bijvoorbeeld: hoe snel je gaat rijden bij het kruispunt, welke plaats op de weg neem je, in welke versnelling ga je uiteindelijk rijden? Als er plotseling iets voor je op de weg gebeurt is het moet daar natuurlijk op gereageerd worden, maar niet impulsief!

Iemand die ADHD of ADD heeft, of iemand hiermee kent, zal uit het bovenstaande waarschijnlijk al wel wat punten herkennen.

  • Concentratie,
  • Structuur
  • Impulsieve reactie's

Bovenstaande punten zijn vaak de knelpunten waar wij tijdens de rijopleiding tegen aan lopen bij iemand met AD(H)D. Door de lessen gestructureerd te houden, de hoeveelheid (nieuwe) informatie gedoceerd te geven en veel herhalingen en geduld is hier prima mee om te gaan. Natuurlijk verschilt het per persoon hoeveel wij hiervan merken, daar worden de lessen dus ook op aangepast. Dus iemand die veel informatie tegelijk kan verwerken zal ook meer informatie in één keer krijgen, en andersom, iemand die minder infomatie in één keer kan verwerken zal dit in kleinere porties krijgen.

Tekeningen, aantekeningen

Het is ook mogelijk om een map bij te gaan houden. In het rijden zijn veel handelingen die steeds weer hetzelfde uitgevoerd moeten worden. Het is erg aan te raden om dit op te schrijven en dan in een map te doen. Dit wordt dan een naslagwerk en helpt erbij om de structuur sneller aan te leren.

Eigen Verklaring, rijtest

Vaak moet iemand met ADHD of ADD een JA in vullen op de Eigen Verklaring(EV) bij vraag 3 en bij medicijn gebruik ook bij vraag 9. Hieruit volgt dan vrijwel altijd ook een rijtest. Bij een rijtest wordt gekeken of je geschikt bent om te rijden. Hierbij wordt onder andere gelet op de verdeling van de aandacht. Dat houd in dat jij je zich bezig kan houden met de bediening van het voertuig en ondertussen ook om je heen kan kijken naar het verkeer en de verkeerssituatie. In dit medische traject zullen wij jou natuurlijk begeleiden en zoveel mogelijk ondersteunen.