Blog

Blog 3 | Automaat of handgeschakeld?

Ik zal er maar geen doekjes om winden: het rijden in een automaat lijkt in Nederland nog altijd met een imagoprobleem te kampen. Het zou vooral iets zijn voor bejaarden en/of invaliden. Je zou in een automaat niet snel kunnen optrekken en de auto zou bovendien meer brandstof verbruiken. Allemaal achterhaalde argumenten, want moderne automaten kennen deze nadelen allang niet meer. Daarom heb ik er mijn persoonlijke missie van gemaakt om het rijden in een automaat hot & happening te maken.

Nieuwe stelling: een automaat is voor slimme en vooruitstrevende mensen. Relaxte chicks en cool guys, idealisten die een betere wereld ambiëren. Trek bij ieder verkeerslicht gerust iedereen eruit in je koekblikje met automaat – vooral die petjesgangster met zijn ronkende (of: haperende – het is maar hoe je het bekijkt) handbak. Zelf ben ik voornemens op de achterbumper van mijn toekomstige auto een sticker aan te brengen voor alle ongelovigen die ik moeiteloos inhaal: “Automaat = de toekomst! Deal with it.”

Een kleine waarschuwing vooraf: je zult op weerstand stuiten en heel veel lastige vragen krijgen wanneer je kiest voor rijles in een automaat. Met name op feesten en partijen ben ik met enige regelmaat doorgezaagd over mijn keuze. Meestal gaat dat ongeveer zo:

“Ben je al bezig met schakelen?”
“Nee! En dat ga ik niet doen ook. Helemaal geen zin in.”
“... Oké, maar wanneer ga je schakelen?”

Op dat soort momenten houd ik mijn poot stijf (net zoals mijn linkerpoot in de auto). De keuze voor rijden in een automaat heb ik vol overtuiging gemaakt. Niet schakelen betekent dat ik al mijn aandacht kan besteden aan iets veel belangrijkers dan sjorren aan een versnellingspook, namelijk: andere weggebruikers zo goed mogelijk in de gaten houden. Daar wordt het verkeer alleen maar veiliger van. Ik weet van mezelf dat ik de neiging heb in de stress te schieten zodra ik geconfronteerd word met veel handelingen die allemaal tegelijk mijn aandacht opeisen. Dat is in het verkeer al lastig genoeg, dus als ik sommige taken kan laten uitvoeren door een computer die dat allemaal veel beter kan: be my guest.

De eerste paar rijlessen kreeg ik de gelegenheid om goed na te denken over mijn keuze – wat prettig was – maar na een les of vijf kwam ik samen met Jelmer toch tot de conclusie dat les in een automaat beter bij mijn situatie en persoonlijkheid paste. Voortaan zou ik alleen nog in de fenomenale Storm lesauto met automaat rijden.

Dan nog dit: in Amerika heeft 90% van de auto's al een automatische transmissie en in de auto's van de toekomst – blitse elektrische en hybride wagens – is een automatische versnellingsbak sowieso de standaard. Ook de volledig zelfrijdende auto komt steeds dichterbij. Dus mocht je op een feestje weer eens lastige vragen krijgen over rijles in een automaat, dan is het antwoord eigenlijk heel simpel: “Handgeschakeld.. dat is toch alleen voor senioren die met hun tijd mee weigeren te gaan? Neh, niks voor mij.”