Blog

Blog 6 | Met je neus in de boeken & De Tussentijdse Toets

Toegegeven: ik ben niet geboren met een natuurlijk talent voor het besturen van een auto. Veel facetten van het rijden moest ik mezelf met bloed, zweet en tranen eigen maken. Toch was er – bel de krant – één onderdeel in mijn Grote Rijbewijs Avontuur dat wél van een leien dakje ging: de theorie. Want naast rondscheuren in een blitse bolide, moet je natuurlijk ook met je neus in de boeken om alle verkeersregels en borden uit je hoofd te leren.

Het theorie-examen bestaat uit twee onderdelen: 'Kennis & Regelgeving' en 'Gevaarherkenning.' Het eerste onderdeel is gericht op feitenkennis: kennis over de auto, de controlelampjes, verkeersborden, de voorrangsregels, het milieu, verschillende weggebruikers, wetgeving – alles komt aan de orde. Het onderdeel 'Gevaarherkenning' heeft te maken met inzicht. Je krijgt een reeks foto's van verkeerssituaties voorgeschoteld en moet bij iedere situatie aangeven wat je als bestuurder het beste kunt doen: niets, gas los, of remmen. Weekend Millionaires is er niets bij.

Een aantal examentips, gratis en voor niets:

Tip 1: Begin op tijd met leren
Op de middelbare school kwam je er misschien nog wel mee weg om de avond van tevoren te beginnen met leren, maar onderschat het theorie-examen niet. Je hebt echt wat tijd nodig om alle informatie goed door te lezen en vooral: te begrijpen. Stamp niet klakkeloos alles in je hoofd – op de borden na dan – maar probeer ook te bedenken waaróm bepaalde regels er zijn. Zo onthoud je ze gemakkelijker.

Tip 2: Doe veel oefenexamens
Boekje en documenten grondig doorgelezen? Dan is het tijd om te kijken of je alles goed begrepen hebt aan de hand van oefenexamens op de computer. Bekijk na ieder examen vooral je fouten en noteer de regeltjes of situaties die je nog niet onder de knie hebt. Stamp die dingen nog iets harder in je hoofd. Komt er stoom uit je oren? Mooi, dan ben je er bijna klaar voor.

Tip 3: No stress
Het is zover: samen met een stuk of twintig anderen zit je in een doodstil lokaal. Iedereen is hard aan het zweten in een eigen hokje met een eigen computer. Voor iedere vraag of situatie heb je beperkt de tijd, net zoals in de auto eigenlijk, maar laat je vooral niet opjagen. Probeer rustig na te denken en vertrouw op je krakende hersenen. Vaak weet je meer dan je denkt. De uitslag krijg je overigens direct en heel discreet. Alleen jij komt te weten of je gezakt of geslaagd bent. No stress!

Zelf heb ik het theorie-examen pas gedaan toen ik al een tijdje aan het lessen was. Met het oog op gevaarherkenning is dat denk ik ook het handigst: je hebt dan al wat praktijkervaring en kunt je beter voorstellen wat er in verschillende situaties van je verwacht wordt. Maar: stel het ook weer niet te lang uit, want het behalen van je theorie-examen doet wonderen voor je zelfvertrouwen in de auto. Het rijdt heel wat fijner wanneer je de regels kent. Dan weet je bijvoorbeeld ook direct dat twee borden van 70 naast elkaar niet noodzakelijkerwijs betekenen dat je 140 kilometer per uur mag rijden (nogmaals sorry, Jelmer).

Tot slot: je hebt dat papiertje nodig om de Tussentijdse Toets te mogen doen
Zeker wanneer je een zenuwpees bent (present!) is het fijn om al voor het echte examen eens mee te maken hoe het praktijkexamen in zijn werk gaat. De Tussentijdse Toets is daarvoor perfect. Je kunt voor de Tussentijdse Toets niet slagen of zakken, dus je hoeft je er in principe ook niet druk over te maken. Zie het als een generale repetitie of een handige second opinion. Ondertussen komt dat rijbewijs steeds dichterbij. Hoezee!

- - - 

In de volgende blog: O MIJN GOD, HET RIJEXAMEN!